Program przedszkola

Przedszkole realizuje program wychowania przedszkolnego "Kocham przedszkole" WSiP. Program ten został przygotowany z myślą o najmłodszych. Podkreśla ważną rolę nauczyciela, który ma towarzyszyć dziecku, inicjować i stymulować szeroko pojęte procesy rozwojowe.
Program opisuje proces wychowania i kształcenia dzieci w wieku 3–6 lat, pozwalając go różnicować w zależności od potrzeb i możliwości każdego dziecka. Określa przewidywane osiągnięcia dzieci w stopniu bardziej szczegółowym niż podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Program opracowano tak, by ze szczególną starannością uwzględniał wszystkie cele wychowania przedszkolnego wskazane w podstawie programowej. Publikacja czytelnie wytycza nauczycielowi kierunek działań umożliwiający wspomaganie rozwoju dziecka.
W programie wyodrębniono osiem obszarów, które obejmują wszystkie treści edukacyjne i wychowawcze wynikające z podstawy programowej. W obrębie każdego z nich określono zagadnienia szczegółowe. Ich układ z jednej strony pokazuje przyrost wiedzy i umiejętności charakterystyczny dla danego wieku, z drugiej zaś – stopniowanie wymagań uzależnionych od poziomu rozwoju dziecka i jego możliwości. Dzięki takiemu ujęciu widać jak przyrastają wiedza i umiejętności dziecka, począwszy od naśladowania działań nauczyciela i innych osób przez powtarzanie, utrwalanie, aż do samodzielnego intencjonalnego działania.


Programem wspomagającym edukację przedszkolną Dziecięca matematyka” wg Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej. Założenia programu kładą nacisk na:

  • Dobór ćwiczeń stymulujących rozwój myślenia dziecka w wieku przedszkolnym,
  • Ćwiczenie podstawowych umiejętności matematycznych, takich jak: orientacja przestrzeni, liczenie, dodawanie i odejmowanie w pamięci, klasyfikowanie, układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych,
  • Kształtowanie odporności emocjonalnej dziecka tak, aby potrafiło zdobyć się na wysiłek intelektualny w sytuacjach trudnych, cze wywołujących napięcie.
  • Rozwiązania metodyczne w tym programie dotyczą osobistych doświadczeń dziecka, na podstawie których tworzy ono pojęcia i umiejętności. Program ten, zwraca także uwagę na pracę z dzieckiem zdolnym o przyspieszonym rozwoju psychoruchowym.

    Do realizacji zadań programowych wykorzystujemy nowatorskie metody pracy. Najważniejsze z nich, to:

  • Metody aktywizujące oparte na pedagogice zabawy,
  • Techniki twórczego myślenia,
  • Metoda Dobrego startu M. Bogdanowicz, służąca przygotowaniu dziecka do nauki czytania i pisania,
  • Metoda wspomagająca rozwój umysłowy i edukację matematyczną E. Gruszczyk - Kolczyńskiej,
  • Rozwiązywanie problemów otwartych,
  • Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne,
  • Gimnastyki twórczej i rytmicznej A. i M. Kniessów, K. Orffa i R. Labana.
  • Metody te służą:

  • Uatrakcyjnianiu zajęć i zabaw,
  • Integracji społeczności przedszkolnej oraz integracji ze środowiskiem,
  • Wspomagają rozwój,
  • Pobudzają do twórczego myślenia i działania,
  • Dają możliwość zaspokojenia potrzeb ruchowych dzieci.
  • O PROGRAMACH

    0D 10.02. 2020 r. do 30.06.2021 r. w naszym przedszkolu realizowana jest innowacja organizacyjno – metodyczna pt. „PROGRAMOWANIE I KODOWANIE PRZEZ ZABAWĘ”

    Jej treści przeznaczone są dla grup 5 i 6 letnich: „Żabki”, „Pszczółki” i „Motylki”. Zajęcia będą się odbywać jeden raz w tygodniu oraz w I i III części dnia dla dzieci chętnych.

    Innowacja „Programowanie i kodowanie przez zabawę” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego opublikowane przez MEN kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2019/2020.

    Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować, działać. Odpowiedzią na wyżej wymienione potrzeby dziecka może być innowacja wprowadzająca edukację przez połączenie wiedzy  różnych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki. Taki sposób pracy powoduje ,że dziecko z biernego odbiorcy staje się twórcą, konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań. Uczniowie angażując w działaniu wszystkie zmysły zdecydowanie lepiej zapamiętują to, czego się uczą. Efektywność takich zajęć jest wyższa niż zajęć prowadzonych metodami transmisyjnymi, gdzie uczeń jest wyłącznie biernym odbiorcą podawanych informacji.
    Zaproponowane aktywności w ramach innowacji „Programowanie i kodowanie przez zabawę” pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte  podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego czy będzie chciało w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie.

    Cele innowacji:

      • Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, 
      • Kształtowanie umiejętności pracy  w zespołach, szukanie kompromisów, optymalnych rozwiązań,
      • Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w świat cyfrowy, świadome, czynne  i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii

    Wykorzystywane  pomoce  dydaktyczne:

    Roboty: Photon, Bee-bot, Blue-bot, 3 Ozoboby bit, 4 OzobotyEvo;

    Książki do kodowania;

    Aplikacje na komputer wyświetlane na tablicy interaktywnej; Photon Robot; PhotonCoding; Aplikacja online na komputer i wyświetlane na tablicy interaktywnej można też korzystać na tablecie www.mata.edu-sense.com

    Aplikacje na tablet: Photon Robot, PhotonCodingPuzzle AR; Scratch jr

    Maty: Mata Kolor Piano; mata do kodowania

    Inne pomoce: Pixele - kwadraciki do maty do kodowania; Kubeczki do kodowania; Trasy dla robotów zalaminowane; puzzle do ozobotów.

    Oczekiwane efekty:

    DZIECI:

    • Eksperymentują, szukają różnych rozwiązań stawianych im problemów.
    • Chętnie pracują w zespołach, dyskutują i szukają kompromisowych rozwiązań, biorąc pod uwagę potrzeby i oczekiwania innych.
    • Bezpiecznie, świadomie, czynnie i twórczo korzystają z nowoczesnych technologii.

    Dzięki takim zajęciom u dzieci kształtuje się:

    • Wzrost samodzielności i kreatywności;
    • Rozwój umiejętności twórczego myślenia
    • Umiejętność współpracy w grupie;
    • Rozwój predyspozycji intelektualnych
    • Zwiększenie zainteresowania programowaniem

  • Koncepcja pracy przedszkola
  • „Kim zostanę gdy dorosnę?”

    marzenia przedszkolaków...więcej

    Kodowanie i programowanie

    Zabawy z kodowaniem ...więcej

    Poczytaj mi Mamo, Tato

    program autorski...więcej

     
    strzałka do góry