Program przedszkola
- Przedszkole realizuje
program wychowania przedszkolnego "Kocham przedszkole" WSiP. Program
ten został przygotowany z myślą o najmłodszych. Podkreśla ważną rolę
nauczyciela, który ma towarzyszyć dziecku, inicjować i stymulować
szeroko pojęte procesy rozwojowe.
Program opisuje proces wychowania i kształcenia dzieci w wieku 3–6 lat, pozwalając go różnicować w zależności od potrzeb i możliwości każdego dziecka. Określa przewidywane osiągnięcia dzieci w stopniu bardziej szczegółowym niż podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Program opracowano tak, by ze szczególną starannością uwzględniał wszystkie cele wychowania przedszkolnego wskazane w podstawie programowej. Publikacja czytelnie wytycza nauczycielowi kierunek działań umożliwiający wspomaganie rozwoju dziecka.
W programie wyodrębniono osiem obszarów, które obejmują wszystkie treści edukacyjne i wychowawcze wynikające z podstawy programowej. W obrębie każdego z nich określono zagadnienia szczegółowe. Ich układ z jednej strony pokazuje przyrost wiedzy i umiejętności charakterystyczny dla danego wieku, z drugiej zaś – stopniowanie wymagań uzależnionych od poziomu rozwoju dziecka i jego możliwości. Dzięki takiemu ujęciu widać jak przyrastają wiedza i umiejętności dziecka, począwszy od naśladowania działań nauczyciela i innych osób przez powtarzanie, utrwalanie, aż do samodzielnego intencjonalnego działania.
Programem wspomagającym edukację przedszkolną Dziecięca matematyka” wg Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej. Założenia programu kładą nacisk na:
Rozwiązania metodyczne w tym programie dotyczą osobistych doświadczeń dziecka, na podstawie których tworzy ono pojęcia i umiejętności. Program ten, zwraca także uwagę na pracę z dzieckiem zdolnym o przyspieszonym rozwoju psychoruchowym.
Do realizacji zadań programowych wykorzystujemy nowatorskie metody pracy. Najważniejsze z nich, to:
Metody te służą:
O PROGRAMACH
0D 10.02. 2020 r. do
30.06.2021 r. w naszym
przedszkolu realizowana jest innowacja organizacyjno – metodyczna pt.
„PROGRAMOWANIE I KODOWANIE PRZEZ ZABAWĘ”
Jej treści przeznaczone są
dla grup 5 i 6 letnich:
„Żabki”, „Pszczółki” i „Motylki”. Zajęcia będą się odbywać jeden raz w
tygodniu
oraz w I i III części dnia dla dzieci chętnych.
Innowacja „Programowanie i kodowanie przez
zabawę” jest odpowiedzią na
aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie
programowej
kształcenia ogólnego opublikowane przez MEN kierunki polityki
oświatowej
państwa na rok szkolny 2019/2020.
Zaproponowane aktywności w ramach innowacji „Programowanie i kodowanie przez zabawę” pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego czy będzie chciało w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie.
Cele innowacji:
- Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności,
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukanie kompromisów, optymalnych rozwiązań,
- Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w świat cyfrowy, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii
Wykorzystywane pomoce dydaktyczne:
Roboty: Photon,
Bee-bot, Blue-bot, 3 Ozoboby bit, 4
OzobotyEvo;
Książki do kodowania;
Aplikacje na komputer
wyświetlane na tablicy interaktywnej; Photon Robot; PhotonCoding;
Aplikacja online na
komputer i wyświetlane na tablicy
interaktywnej można też korzystać na tablecie www.mata.edu-sense.com Aplikacje na tablet:
Photon Robot, PhotonCodingPuzzle AR;
Scratch jr Maty: Mata Kolor Piano;
mata do kodowania Inne pomoce: Pixele -
kwadraciki do
maty do kodowania; Kubeczki do kodowania; Trasy dla robotów
zalaminowane;
puzzle do ozobotów. Oczekiwane efekty:
DZIECI: Dzięki
takim zajęciom u dzieci
kształtuje się: